Archive | augustus, 2006

Huurders in de kou bij VVD

Terwijl wij in Haarlem in een coalitie met de VVD proberen om meer betaalbare woningen te creëren, laat de landelijke VVD huurders met een smalle beurs keihard vallen. Dat blijkt uit het concept-verkiezingsprogramma van deze partij, dat vorige week werd gepresenteerd.

De liberalisering van de huurmarkt van minister Dekker gaat de VVD niet ver genoeg. Waar Dekker de huren van zo’n 25 procent van de woningen vrij geeft, wil de VVD alle huren liberaliseren. De maximale huur in de plannen van de VVD een vast percentage van de verkoopprijs van een woningen. In steden als Haarlem, met een tekort aan woningen, betekent dit een forse verhoging van de huren, met name van sociale huurwoningen. Uit de beantwoording van mijn schriftelijke vragen over de gevolgen van het huurbeleid van Dekker voor Haarlem bleek al dat zo’n 5000 woningen in Haarlem (op termijn) geliberaliseerd worden en dus te maken krijgen met forse huurverhogingen. Als de plannen van de VVD waarheid worden zal dit aantal nog aanzienlijk hoger komen te liggen.

De VVD belooft alle Nederlanders een belastingverlaging van drie procent. Maar als je in een huurwoning woont moet je ondertussen wel fors veel meer huur gaan betalen. Dan is die belastingverlaging dus weinig waard.

Jong in het CDA

Binnen het CDA Haarlem is een dertigersnetwerk in oprichting. Dit netwerk voor “jonge” Haarlemse CDA-ers moet het CDA aantrekkelijker maken voor “jongeren” tussen de 25 en 40 jaar. Tja, binnen het CDA ben je als dertiger blijkbaar jong…

Zelf ben ik helaas nog te jong voor dit jongerennetwerk. Ben jij wel dertiger en wil je lid worden van het CDA Haarlem Dertigersnetwerk? Kijk dan op www.cdahaarlem.nl. Aanstaande vrijdag houden ze een eerste bijeenkomst, met BBQ!

Terug

Afgelopen woensdag ben ik terug gekomen in Nederland. Helaas, de vakantie zit er weer op.  Gelukkig heb ik geen jetlag: er bestaat in de zomer geen tijdsverschil tussen Nederland en Zuid-Afrika. Maar een vlucht van meer dan tien uur is toch altijd vermoeiend. Inmiddels ben ik echter weer geheel uitgerust en maandag ga ik weer aan het werk.

Bij thuiskomst lag er een hele stapel post en kranten op mij te wachten. De Haarlems Dagbladen van de afgelopen weken heb ik inmiddels doorgespit. Er is in Haarlem niet echt veel spectaculairs gebeurd in mijn afwezigheid… Het interessante politieke nieuws kwam vooral vanuit Den Haag. De halve politiek stopt ermee (Dittrich, Van der Laan, Van Aartsen, Weisglas, Veerman, Peijs, Hoogervorst, Zalm, Dekker, Schultz, Ross). Drie nieuwe rechtse partijen presenteerden zich (Partij voor Nederland van Hilbrand Nawijn, Eén NL van Marco Pastors en de Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders). En Mat Herben is voor de zoveelste keer terug als politiek leider van de LPF.

Ik ben benieuwd met wat voor lijst de PvdA komt. Eind september wordt de kandidatenlijst voor de kamerverkiezingen gepresenteerd. In de kandidaatsstellingscommissie zitten ook twee Haarlemmers: wethouder Maarten Divendal en ex-FNV-voorzitter Lodewijk de Waal. Overigens heeft Maarten in het Haarlems Dagblad al onthuld dat onze fractievoorzitter Stan Kaatee geen kandidaat is, “hoewel hij in verschillende categorieen wel goed zou scoren”. Wat denken jullie? Doelt Maarten daarmee op “de onderbezetting van de financiele hoek in de fractie”, het “gebrek aan mensen met gevoel voor het lokaal bestuur” of het “ontbreken van een aansprekende homo” (drie aanmerkingen van Maarten op de huidige fractie)?

De online foto’s van mijn vakantie laten nog een paar dagen op zich wachten. Zodra ik daarmee klaar ben zet ik een link op deze site.

Johannesburg en Soweto

Afgelopen nacht heb ik in Pretoria geslapen. Vanuit hier heb ik vandaag een georganiseerde tour naar Johannesburg en Soweto gemaakt. Eerst hebben we het Apartheidsmuseum in Johannesburg bezocht en vervolgens zijn we in de township Soweto geweest.

Het enorme Apartheidsmuseum is erg indrukwekkend. Ze hebben veel video’s en foto’s die de geschiedenis van de apartheid laten zien. Sommige beelden zijn buitengewoon gruwelijk, zoals de video’s en ooggetuigenverslagen van de opstand in Soweto. 16 juni 1976 kwamen de scholieren in Soweto in opstand tegen het verplichte onderwijs in het Afrikaans op scholen en tegen de apartheid in het algemeen. Deze opstand werd bloedig beantwoord door de politie. In een paar weken tijd vielen meer dan 500 doden, sommigen pas vijf jaar oud. Maar deze opstand betekende wel een omwenteling in Zuid-Afrika, omdat de regering begreep dat er iets moest veranderen. Uiteindelijk zou dit leiden tot de val van het apartheidsregime en de vrije verkiezingen in 1994.

Na het museum hebben we Soweto bezocht. Soweto is een afkorting voor South West Township, de grootste township van Johannesburg. Bij een township denk je in eerste instantie aan armoedige hutjes van golfplaat, maar niet geheel Soweto bestaat daar uit. Er zijn delen van Soweto waar alleen miljonairs een huis kunnen betalen. In Soweto wonen zelfs de meeste miljonairs van Zuid-Afrika. Ook heeft Soweto de enige straat ter wereld waar twee Nobelprijswinnaars wonen (Nelson Mandela en Desmond Tutu). Maar natuurlijk leven de meeste inwoners van Zuid-Afrika wel in grote armoede in zeer eenvoudige hutjes. De ANC-regering heeft belooft betere huizen voor hen te bouwen, maar tot nu toe is dat voor het grootste deel van Soweto nog niet gelukt. De inwoners lijken zich daar niet echt druk om te maken: het ANC is onveranderd populair in dit traditionele ANC-bolwerk.

Over een paar uur stap ik op het vliegtuig terug naar Nederland. Daarmee is mijn vierweekse reis door Zuid-Afrika voorbij. Ik hoop dat jullie mijn verslagjes op deze website leuk hebben gevonden. Het aantal bezoekers van mijn site was in ieder geval aanzienlijk de afgelopen weken, ondanks de vakantie. Als ik thuis ben zal ik foto’s van mijn vakantie online plaatsen. En daarna ga ik weer saai over Nederlandse politiek schrijven.

Kruger National Park

De afgelopen dagen ben ik op safari in Kruger National Park geweest. Ik heb een vierdaagse kampeersafari gemaakt met Bundu Safari Company. Omdat ik niet over een auto beschik heb ik ervoor gekozen om gebruik te maken van een groepstour naar Kruger. De tour bestond uit twee nachten kamperen in Kruger en een nacht verblijf een een eenvoudige lodge aan de rand van het park, en overdag safari’s.

De tour was erg leuk. Ik reisde met een jonge enthousiaste groep bestaande uit Amerikanen, Canadezen, Britten, Duitsers en Spanjaarden. We hebben erg veel gezien. Zo heb ik de enige van de Big Five die na Hluhluwe nog ontbrak kunnen zien: de leeuw. Twee leeuwinnen waren een baby-giraffe aan het oppeuzelen. Een beetje jammer voor de giraffe, maar leuk voor ons.

Naast de leeuwen hebben we nog veel meer gezien: onder meer olifanten, (levende) giraffen, nijlpaarden, buffels, talrijke antilopen, hyena’s, gnoes en neushoorns. De laatste beesten konden we tijdens een wandelsafari in de buurt van de lodge zelfs te voet tot op ca. 50 meter benaderen.

Swaziland

Afgelopen maandag heb ik Zuid-Afrika tijdelijk verlaten om een bezoek te brengen aan het buurland Swaziland, het kleinste onafhankelijke land op het zuidelijk halfrond. Hier verblijf ik in Sondzela Backpackers Lodge, een prachtig hostel midden in het Mlilwane Wildlife Sanctuary.

Omdat in Mlilwane geen grote roofdieren voorkomen (met uitzondering van krokodillen) kun je hier zelf rondwandelen. En de dieren zijn veel minder schuw dan in parken waar ze gevaar lopen te worden aangevallen door roofdieren, waardoor je tot op een meter van zebra’s, struisvogels en antilopen kunt wandelen. Gisteren heb ik onder meer een wandeling van twee uur gemaakt, waarbij ik een groep zebra’s bijna kon aanraken. Echt heel bijzonder!

Het hostel ligt op een heuvel, van waaruit je dieren kunt zien grazen op de omliggende hellingen. Er zijn geen hekken om het hostel heen, waardoor struisvogels en wrattenzwijnen door het hostelgebied lopen. Ontbijt en avondeten worden boven een groot kampvuur bereid. Vanaf het hostel is het ongeveer een kwartier lopen naar het Main Camp van het park. Daar is een grote vijver waarin nijlpaarden en krokodillen rondzwemmen. Vanaf het restaurant van dit Main Camp kun je uren naar de spelende nijlpaarden kijken.

Donderdag reis ik terug naar Zuid-Afrika en aanstaande vrijdag begin ik aan het laatste deel van mijn reis: een vierdaagse kampeersafari in het Kruger National Park.

Mijn eerste safari

Ik verblijf op dit moment in Insinkwe Backpackers Bushcamp, een prachtig hostel midden in de bush van Kwazulu-Natal. Het hostel bestaat uit allemaal kleine hutjes en een openluchtbar en restaurant aan een zwembad. ‘s Avonds komen hier bushbaby’s (kleine halfapen die ‘s nachts actief zijn) uit de bomen om gevoerd te worden met stukjes fruit.

Vanuit dit hostel heb ik zaterdag mijn eerste safari gemaakt. Deze safari in een jeep met gids die twaalf uur duurde (5:00-17:00 uur) vond plaats in het Hluhluwe Park, een groot nationaal park dat vooral bekend staat om de enorme hoeveelheid neushoorns. Maar liefst een kwart van alle (zeer bedreigde) witte neushoorns ter wereld leeft hier. Maar ook al het andere grote wild van Zuid-Afrika is hier te vinden, waaronder de bekende Big Five (olifant, neushoorn, leeuw, luipaard en buffel), de meest gewilde dieren bij safari-gangers.

De safari was echt fantastisch. We hebben heel veel dieren gezien. Natuurlijk veel neushoorns (in andere parken een zeldzaamheid, maar hier vrijwel gegarandeerd). Ook heb ik erg veel olifanten gezien (gelukkig, want door het noodweer had ik die eerder bij Port Elizabeth gemist, zoals je in een eerdere log kunt lezen). Op een gegeven moment stak er zelfs een enorme kudde olifanten aan beide kanten van de jeep de weg over, op zo’n twee meter afstand. Echt indrukwekkend! Daarnaast hebben we ook twee (in dit park) heel zeldzame dieren gezien: de luipaard en de cheetah. Onze gids, die dagelijks in het park is, had al drie maanden geen luipaard gezien en zelfs nog nooit een cheetah in dit park. We hadden echt geluk dus!

Verder heb ik onder meer nog gezien: giraffes, impala’s en nyala’s (twee soorten antilopen), krokodillen, zebra’s, gieren, hyena’s en heel veel buffels. Van de Big Five heb ik alleen de leeuw nog niet gezien. Maar daar krijg ik nog genoeg kans op, want volgende week ga ik nog vier dagen op kampeersafari in het Kruger National Park.

BAZ Bus

Mijn logs van de afgelopen weken teruglezend realiseerde ik me dat ik nog nooit heb geschreven over de BAZ Bus, het vervoer waarmee ik door Zuid-Afrika reis. De BAZ Bus is een busservice speciaal voor backpackers. Ze rijden op verschillende routes en pikken je op van het ene hostel en brengen je naar het andere hostel.

Zelf reis ik van Kaapstad naar Johannesburg. Op die route (waar de BAZ Bus vier volle reisdagen over doet) liggen vele tientallen hostels, waar je kunt worden opgepikt en afgezet. Je moet wel een dag van tevoren bellen waar je wilt worden opgepikt en beide hostels moeten langs de route liggen.

De BAZ Bus is erg handig en je ontmoet veel andere backpackers. Nadeel is wel dat je geen lokale bevolking ontmoet in de bus, zoals in normale bussen wel het geval is. Maar daar zijn natuurlijk nog veel andere mogelijkheden toe.

Kijk hier voor meer info over de BAZ Bus.

Tussen de Zulu’s

De afgelopen dagen ben ik in Zululand Backpackers in Eshowe geweest. Dit stadje ligt midden in het land van de Zulu’s. Ik heb voor dit hostel gekozen omdat zij de mogelijkheid bieden om mee te gaan op tours naar echte Zulu-dorpen en ceremonies, in plaats van de namaakdorpen die de meeste tours aandoen.

Ik heb vanuit hier twee tours gemaakt. Woensdag ben ik naar een traditionele Zulu-healing geweest. Voor Zulu’s zijn voorouders erg belangrijk, en via sangoma’s (een soort Jomanda’s ) kunnen ze met hen in contact komen. Ik heb een healing van zo’n sangoma bezocht. Het was een erg indrukwekkende ceremonie, met veel dansen en gezang. Bijzonder was dat het een echte healing betreft, die ook zou plaatsvinden als er geen toeristen bij waren. Wel heb ik enige bedenkingen bij dit soort healings. De Zulu’s geloven namelijk dat ze alle problemen kunnen oplossen, dus ook dingen als Aids. En dat is toch wel een gevaarlijke gedachte in een land waar deze ziekte zo vernietigend om zich heen slaat.

Donderdag heb ik een dorp bezocht waar de gids van het hostel zelf woont. De tour bestond enkel uit een lange wandeling door dit zeer uitgestrekte dorp, dat bestaat uit allemaal rondavels (ronde hutjes), maar was toch erg indrukwekkend.

Vandaag reis ik door naar het wildpark Hluhluwe. Ik weet niet zeker of het hostel daar internet heeft, dus wellicht moeten jullie wat langer wachten op logs dit keer.

Durban

De afgelopen twee dagen was ik in Durban, de grootste havenstad van zuidelijk Afrika en een van de grootste steden in Zuid-Afrika. Durban staat niet echt bekend als een veilige stad, en dat merk je ook wel op straat. Het is een stuk minder relaxed dan steden als Kaapstad.

De belangrijkste attractie van Durban is een een groot zee-attractiepark, dat onder meer bestaat uit een enorm ondergronds aquarium en een dolfinarium. Ik heb dit gisteren bezocht, maar echt bijzonder was het niet. Het (kleinere) aquarium van Kaapstad is veel mooier, en een stuk goedkoper. Een beetje jammer…

Veel interessanter is de Indiase wijk. De bevolking van Durban bestaat voor het grootste deel uit Indiers. Zij zijn hier gekomen als goedkope arbeiders, en later voor de handel. Tijdens de Apartheid waren zij een zwaar onderdrukte groep. Mahatma Ghandi heeft een tijd in Durban gewoond en zich opgeworpen als woordvoerder van de Indiase gemeenschap. Hier heeft hij zijn strategie van geweldloos verzet ontwikkeld.

Wild Coast

Van vrijdag tot en met maandag was ik aan de Wild Coast, het kustgebied van het voormalige thuisland Transkei. Ik heb twee dagen in Buccanneers Backpackers in Cintsa verbleven en ben vervolgens via Port Edward naar Durban in Kwazulu-Natal gereisd.

Buccanneers Backpackers is een enorm hostel dat bestaat uit een groot aantal hutjes. Het heeft wel iets weg van Center Parks. Maar het ligt prachtig op een heuvel boven en lagoon, die door een smal stuk strand van de zee wordt gescheiden. Echt paradijselijk!

Transkei was tijdens de Apartheid een semi-autonoom thuisland voor de Xsosa, een zwarte bevolkingsgroep. Ook nu nog is dit gebied duidelijk veel minder welvarend dan de omliggende gebieden. De mensen wonen in kleurig beschilderde rondavels, kleine ronde hutjes. Het land is veel kaler en minder groen dan de rest van Zuid-Afrika.

Ik heb inmiddels hier ook mijn eerste giraffes gezien langs de kant van de weg. Hopelijk zullen er volgende week, wanneer ik de grote wildparken bezoek, nog velen volgen.

Overstromingen

Het regent hier al vier dagen aan een stuk door, en dat is niet zonder gevolgen gebleven. Hier aan de zuidwestkust van Zuid-Afrika, tussen George en Port Elizabeth, is sprake van een watersnoodramp. Er zijn enorme overstromingen en landverschuivingen. Veel huizen zijn verwoest en in George (ca. 100 km van Plettenberg Bay) is een complete brug ingestort. In Port Elizabeth, de vijfde stad van het land, is de noodtoestand uitgeroepen vanwege de overstromingen. Gelukkig is het aantal slachtoffers, voor zover bekend, tot nu toe nog beperkt gebleven tot een enkeling, maar de materiele schade is enorm.

Wellicht hebben jullie in de Nederlandse kranten ook al kunnen lezen over het extreme weer en de overstromingen hier. CNN bericht er in ieder geval over. Kijk voor meer informatie op hun website.

Zelf ben ik inmiddels wel weg uit het ergste rampgebied. Gisteren kon ik alsnog met de BAZ Bus vanuit Plettenberg Bay naar (het half overstroomde) Port Elizabeth en vanochtend ben ik meteen verder gereist naar Knysna in Transkei. Hier regent het ook (hoewel nu de zon schijnt), maar zijn de gevolgen minder erg. Ik zit hier in een prachtig hostel aan een lagune en vlakbij het strand (maar wel boven op een berg, dus veilig voor eventuele verdere overstromingen). Zondag reis ik door richting Kwazulu-Natal, waar het warmer en droger is.

Vast in Plettenberg Bay

Afgelopen maandag schreef ik nog optimistisch dat ik vandaag naar Port Elizabeth zou vertrekken om morgen olifanten te bekijken, maar het is wat anders gelopen. Het heeft de afgelopen 36 uur buitensporig geregend, en dat heeft enorme landverschuivingen veroorzaakt. Gevolg: we kunnen Plettenberg Bay niet in of uit.

Vannacht blijf ik dus nog een nachtje in Albergo in Plettenberg. Hopelijk rijdt de Baz Bus morgen weer en kan ik dan alsnog naar Port Elizabeth. Dit betekent wel dat is daar waarschijnlijk slechts een nacht zal blijven, en ik dus niet naar Addo Eliphant National Park kan om de olifanten te zien. Voor olifanten moet ik dus nog even wachten totdat ik in Kruger Park ben aan het einde van mijn reis.

Tja, het is wel een echte Afrikaanse belevenis zo. Vast in een dorp dat is afgesloten van de buitenwereld door landverschuivingen. Maar het is hier binnen lekker warm en gezellig bij de openhaard in het hostel, dus ik houd het nog wel even uit. Ik hoop alleen dat ik morgen verder kan. Wordt dus vervolgd…